Data wydarzenia:

Wykład "South African rock art traditions"

Szanowni Państwo,
zapraszamy na wykład "South African rock art traditions", który wygłosi Jeremy Hollmann z Instytutu Badań Sztuki Naskalnej (Rock Art Research Institute) Uniwersytetu Witwatersrand w Johannesburgu, RPA
w czwartek 19.10.2023 o godzinie 15:00 w sali 1.43

Oprócz czwartkowego wykładu dr Jeremy Hollmann poprowadzi także seminarium dla studentów w poniedziałek 23.10. o godz. 15.00 w s. 2.104 na temat symboliki zwierząt w buszmeńskiej sztuce naskalnej warunkowanej ich zachowaniami. Wszystkich studentów gorąco zapraszamy.

Dr Jeremy C. Hollmann jest członkiem Instytutu Badań Sztuki Naskalnej (Rock Art Research Institute) Uniwersytetu Witwatersrand w Johannesburgu, RPA. Jest ekspertem w zakresie sztuki naskalnej i etnologii Afryki Południowej, zwłaszcza ludów San. Jego najnowszą książką jest Customs and Beliefs of the |Xam (Johannesburg: Wits University Press 2022).

Oprócz czwartkowego wykładu dr Jeremy Hollmann poprowadzi także seminarium dla studentów w poniedziałek 23.10. o godz. 15.00 w s. 2.104 na temat symboliki zwierząt w buszmeńskiej sztuce naskalnej warunkowanej ich zachowaniami. Wszystkich studentów gorąco zapraszamy.

Abstrakt wykładu "South African rock art traditions"

The hunter-gatherer (or San/Bushman) rock art of southern Africa is the best known, but not the only category of art in the subcontinent. Researchers have identified three main categories of rock art (paintings and engravings) found in southern Africa south of the Zambezi River. This presentation is an introduction to the three categories: hunter-gatherer rock art made by people ancestral to the San/Bushmen (including 19th century rock art), art made by Khoe-speaking herders, and art made by Bantu-speaking farmer societies. The categories are based on ethnography and stylistic features (subject matter and technique) as well as other characteristics, such as site location and geographical distribution. Hunter-gatherer rock art is the most widespread and numerous category and comprises paintings and engravings dating from several thousand years to historical times. Current understandings of southern African hunter-gatherer rock art argue that the images and the image-making process are concerned with accessing and manipulating supernatural potency. Art made by Khoe-speakers is more limited in distribution and was very often made close to water. The art is argued to relate to initiation ceremonies held for women. Some of the art made by Bantu-speaking farmers (especially the so-called 'Late Whites' in Limpopo Province) has been linked to men's and women's initiation practices while engravings of what seem to be homesteads and settlements in Mpumalanga and KwaZulu-Natal have been linked to farmer societies.

Dokumenty

Nazwa Numer Obowiązujący od / Kto wydał Pobierz plik
Wyklad-Hollmann 11.10.2023 Maciej Bether
PDF
Pobierz PDF Wyklad-Hollmann(293.1 KB)