Zamówienia publiczne

Zmiana regulaminu zamówień publicznych 01.06.2023

W dniu 1 czerwca 2023 r. weszła z życie zmiana Regulaminu udzielania zamówień publicznych (Zarządzenie Rektora nr 326/2022/2023 – dostępne TUTAJ).

1.Regulamin udzielania zamówień publicznych w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

-w § 6 ust.5 dodano zapis o tzw. kryteriach środowiskowych:

„W przypadku postępowań na dostawy sukcesywne sprzętu komputerowego, sprzętu elektrycznego i aparatury naukowo-badawczej jeżeli wartość zamówienia przekracza 1 000 000 zł. netto wymagane jest aby jednym z kryteriów oceny ofert było kryterium środowiskowe. Waga tego kryterium nie może być niższa niż 5 %. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dysponenta środków rektor może wyrazić zgodę na odstąpienie od powyższego wymogu.”

Przykłady „kryterium środowiskowego”: wydłużenie okresu trwałości produktu, mniejsze zużycie energii, ograniczona liczba składników niebezpiecznych, konstrukcja umożliwiająca demontaż i gospodarowanie pod koniec przydatności do użycia w celu maksymalizacji odzyskania zasobów. Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronie Urzędu Zamówień Publicznych:

Kryteria środowiskowe - GPP - Urząd Zamówień Publicznych (uzp.gov.pl)

-próg powyżej którego żądane jest wadium został podniesiony do 1 000 000 zł. - §11 ust. 2,

2.Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości mniejszej niż kwota 130 000 zł. netto.

-wnioskodawca zamieszcza na wniosku ZP odpowiednią informację jeżeli występuje konieczność  ogłoszenia zamówienia w Bazie Konkurencyjności - § 7 ust. 2, zmieniono wzór wniosku – dostępny TUTAJ ,

-podwyższono kwotę od której obowiązkowa jest pisemna umowa do 20 000 zł. netto  - § 14,

-w związku z powyższą zmianą zmieniono progi dotyczące sposobu wyboru wykonawcy: aktualnie Tryb II stosuje się dla zamówień od 4 000 zł do 20 000 zł (było 4 000  zł.– 10 000 zł.), a Tryb IV dla zamówień od 20 000 zł. do 50 000 zł. (było 10 000 zł. – 50 000 zł.) - § 9 i § 11.

-we wzorze zapytania ofertowego dodano pkt. 10 związany z RODO – dostępny TUTAJ,

-zmieniono wzór  protokołu wyboru wykonawcy – dostępny TUTAJ.

Nowa ustawa Prawo Zamówień Publicznych

Dnia 01 stycznia 2021 r. wchodzi w życie Ustawa prawo zamówień publicznych (dalej Pzp). Według nowej ustawy zamówienia publiczne dzieli się na następujące przedziały:

  1. powyżej progu unijnego (wartość szacunkowa zamówienia powyżej 214 000 euro = 913 630 zł. bez podatku od towarów i usług), zamówienia realizowane są przede wszystkim w trybie przetargu nieograniczonego;
  2. poniżej progu unijnego (wartość szacunkowa poniżej 913 630 zł.) zamówienia realizowane są przede wszystkim w trybie podstawowym (pod względem formalnym bardzo zbliżonym do przetargu nieograniczonego);
  3. poniżej  130 000 zł. – zamówienie udzielane bez stosowania ustawy Pzp w postępowaniu, w którym wybór wykonawcy następuje zgodnie z uczelnianym Regulaminem udzielania zamówień publicznych. W przypadku tych zamówień wyróżnia się trzy ścieżki procedowania:
  1. do kwoty 8 000 zł. zamówień dokonuje osoba posiadająca stosowane pełnomocnictwo rektora, a fakt udzielenia zamówienia odnotowuje się w rejestrze prowadzonym w jednostce. W przypadku zamówień do tej kwoty nie składa się wniosku i nie sporządza umowy. Na stronie intranetowej Biura Zamówień Publicznych (dalej BZP) znajdzie się wykaz towarów i usług które bez względu na wartość będą wymagały złożenia wniosku ZP;
  2. powyżej 8 000  do 20 000 zł. netto wnioskodawca obowiązkowo składa wniosek ZP w BZP, nie jest wymagana umowa pisemna;
  3. w przypadku zamówienia w przedziale powyżej 20 000 zł. do 130 000 zł. netto wnioskodawca obowiązkowo składa wniosek ZP w BZP, wymagana jest pisemna umowa.

W przypadku zamówień do których nie stosuje się ustawy Pzp (poniżej 130 000 zł.) wyboru wykonawcy dokonuje się w następujący sposób:

    1. w przedziale 8 000 – 20 000 zł. netto czynności wyboru wykonawcy przeprowadza jednostka zamawiająca poprzez zebranie co najmniej trzech ofert publikowanych na stronach internetowych, w aktualnych katalogach itp., albo skierowanie zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców;
    2. w przedziale 20 000 – 50 000 zł. netto czynności wyboru wykonawcy przeprowadza jednostka zamawiająca poprzez opublikowanie zapytania ofertowego na stronie internetowej jednostki zamawiającej, albo skierowanie zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców;
    3. w przedziale 50 000 zł. – 130 000 zł. netto czynności wyboru wykonawcy przeprowadza BZP przez opublikowanie zapytania ofertowego na stronie internetowej BZP.

Dokumenty potwierdzające przeprowadzenie powyższych czynności są każdorazowo dołączone do wniosku ZP przekazywanego do BZP.

W celu usprawnienia procesu opisywania faktur/rachunków można zamówić i posługiwać się pieczątką o treści:

zamowienie

W przypadku zakupu z upoważnienia za kwotę do 8 000 zł. netto należy uzupełnić pkt.

„2. Rejestrem zakupów do 8 000 zł netto  Nr ...................................” i uzyskać podpis osoby udzielającej zamówienia (posiadającej pełnomocnictwo).

W przypadku zakupu za kwotę w przedziale powyżej 8 000  do 20 000 zł. netto (obowiązkowy wniosek ZP) należy wypełnić punkt „1. Wnioskiem Nr.....................………” i uzyskać podpis osoby odpowiedzialnej za realizację zamówienia.

W przypadku zamówienia w przedziale powyżej 20 000 zł. do 130 000 zł. netto należy zaznaczyć pkt. „ 3. Postępowania o wartości szacunkowej poniżej 130 000 zł netto*    □”,  podać dane umowy w pkt. „Realizacja zgodnie z umowa  Nr ........................... z dnia.................” i uzyskać podpis osoby odpowiedzialnej za realizację zamówienia.

W przypadku zamówień powyżej 130 000 zł. netto należy zaznaczyć jeden z dwóch punktów „1. Postępowania o wartości szacunkowej powyżej progów unijnych* □”, lub „2. Postępowania o wartości szacunkowej poniżej progów unijnych* □  „  podać dane umowy w pkt. „Realizacja zgodnie z umowa  Nr ........................... z dnia.................” i uzyskać podpis osoby odpowiedzialnej za realizację zamówienia.

Faktura/rachunek może być opisana bez użycia pieczątki, należy wówczas wpisać słownie treść jak na powyższych przykładach.

Nowe pełnomocnictwa do udzielania zamówień o wartości nie przekraczającej 8 000 zł. netto zostaną przekazane Pełnomocnikom przed końcem br. roku. Nie zmieniają się zasady prowadzenia rejestrów dotyczących w/w zamówień.

Wzór nowego wniosku o udzielenie zamówienia publicznego (do pobrania): LINK